donderdag 12 april 2012

Locatie

Toen wij begonnen met schrijven hebben we een paar regels op papier gezet. Een soort Tupla Handvest.
1. We schrijven wat we zelf leuk vinden om te lezen.
2. Als het onze relatie in de weg gaat zitten, stoppen we er direct mee.
3. We kiezen onderwerpen waarvoor research nodig is. Liefst in het buitenland, zodat we een excuus hebben om af en toe een leuk reisje te maken.

Voor Vrouwelijk Naakt baseerden we ons op een eerder gemaakte reis door Finland. Hoofdpersoon Philo reist af naar een winters Lapland. Een uitdaging voor ons voorstellingsvermogen, want wij waren er in een warme zomermaand. Gefascineerd geraakt door Scandinavië besloten we in ieder volgend boek, als een soort rode draad, een stukje van het hoge Noorden te verwerken. Zo zit in Een Kwestie van Tijd  het Deense eiland Møn verwerkt, waar wij (voor onderzoek!) een weekje kampeerden. Het eiland zit in de herinnering van de personages, want het verhaal zelf speelt zich af in de Noordoostpolder. Voor Speeddate gingen wij naar het intrigerende Riga, hoofdstad van Letland. Onze hoofdpersoon pendelt tussen de Nederlandse ambassade in de Letse hoofdstad en Den Haag en Amsterdam.
Maar bij Meer dood dan Levend ging het mis. Met dat buitenland. Het hele verhaal speelt zich af in Amsterdam. We hebben nog geprobeerd het Duitse eiland Rügen er in te verwerken, maar dat werd opeens Ibiza en toen was de rode draad definitief doorgeknipt. Bovendien bleek gaandeweg dat wat wij als bijzonder element van onze boeken beschouwden, voor de lezer eigenlijk niet zo’n toegevoegde waarde had. In tegendeel. Zo’n setting in de oer-Hollandse polder, het stratenplan van Amsterdam, dát was pas leuk.
En dus speelt SCHULD in Zeeland. Koop maar vast een kaart van Walcheren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten